torsdag 29 oktober 2009

Medborgarnas Ombud!

Jag funderar på vad man ska hitta på för att få fler medborgare aktiva inom politiken,inte minst ungdomarna.För det är ju faktiskt så att man kan påverka och jobba för de sakerna som man tror på.Det är ju egentligen som så att det är medborgarna som finansierar kommunens verksamhet,och då tror jag att de ändå bryr sig.Jag tror vi måste bli bättre på att lyssna,visa oss ute bland väljarna.Sedan tror jag att en lösning skulle kunna vara att man i kommunerna inför öppna nämndsammanträden,vilket skulle innebära att medborgarna kunde följa hur resonemangen bakom beslut låter.Nu har de ju bara protokollen att tillgå och där framgår ju inte argumentationen.Detta skulle kunna vara något som innebär att medborgarna får en annan helhetsbild av politiken.Sedan får man aldrig glömma att förtroendevalda politiker är medborgarnas ombud.Den som har valts till ett förtroendeuppdrag måste alltid sätta sitt ansvar mot väljarna först.Jag har märkt många gånger här i Hylte kommun att politikerna hellre sätter sina egna intressen först vilket i sin tur blir en slags Bypolitik,och det skadar politiken och medborgarnas intresse.Det skadar ju även den kommunala verksamheten och enkla beslut dras i långbänk och det är inte bra.Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar