fredag 11 februari 2011

Som folkvald har man ett ansvar!


Som folkvald har man ett ansvar gentimot väljarna. Med det menar jag att man ska vara påläst i ärenden som kommer upp i nämnder, fullmäktigemöten, arbetsutskott, kommunalt, regionalt eller vilken post man nu har. Detta är viktigt för förtroendet och demokratins trovärdighet. Det spelar ingen roll om man sitter i Riksdagen, snarare tvärtom med den mediabevakning som finns där. Nu senast var det i frågan om reglerna för småviltsjakt i fjällen som omröstningen enligt vissa inte skulle vunnit. I frågan har jag ingen synpunkt då jag är för dåligt insatt i ärendet ( är region/kommunpolitiker). Men enligt uppgifter så ville en majoritet av ledamöterna ändra reglerna för småviltsjakten i fjällen. Men det visade sig att en som var utkvittad röstade iallafall, två andra lyckades inte trycka på rätt knapp. Detta är ju snarare pinsamt både för ledamöterna och partier som är representerade, och folkvalda av svenska folket. Jag anser att det ligger ett stort ansvar hos de olika partierna, och de folkvalda ledamöterna att man tar sitt ansvar och utför de uppgifter som man har i de olika sammanhang man nu sitter i efter valet. Annars kommer ju det demokratiska systemet helt att urholkas. Tänker även på när det skulle väljas talman, en ledamot satt på toaletten. Visst man kan bli nödig! men man måste ju försöka ha koll på läget och känna till programmet och därefter kanske gå på toaletten innan eller efter. Jag känner mig nöjd med den ledamoten som jag röstat på och idag sitter i riksdagen, och i de kommunala/regionala sammanhangen är jag också nöjd. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar