tisdag 8 februari 2011

Tillväxt och välfärd!


Nu pågår samtalen om hur förutsättningarna för tillväxt och välfärd i Halland ser ut. Det är ett arbete som påbörjats inför beslut med mål och inriktning för Region Halland som skall fattas framöver av Regionfullmäktige. Första diskussionsrundan som hölls igår var både spännande och trevlig, men jag känner en viss oro ändå. För våran del som bor i inlandet så var det förvisso många som tryckte på att vi är, och ska med. Men oron jag känner kommer ifrån oväntat håll och det skrämmer mig. Det var vissa personer och ifrån olika parti, som för mig är bakåtsträvande och gärna ville se till sin egna kommun stad som Hallands framtid. Vet ej vad det beror på! eller att det som i deras tankesätt var bakåtsträvande även ansåg att Hylte kommun till viss del tillhört och enligt dem fortfarande tillhör Jönköpings län. Visst jag ser ju vart vindarna och trenderna pekar just nu, mot kusten och havet. Men Hylte ligger helt i inlandet och vi som bor där är stolta över att bo här. Vi är även en del av Region Halland, och ska så även vara och känna oss som stolta Halläningar. Det vi har ska vi marknadsföra ihop med resten av vad halland har att erbjuda, det är bland annat Europas största tidningspappersbruk, flera fina vattendrag och sjöområden som tex Bolmen, Färgen, Unnen och Jällunden. Detta ihop med vad de kustnära kommunerna har att erbjuda innebär att Halland har enorma resurser och möjligheter, vilket är positivt för tillväxt och välfärd i hela Halland. Endast tillsammans kan vi lyckas med detta, och jag är övertygad om att vi kommer lyckas. Jag vill passa på och tacka dessa politiker, som trots allt var ett flertal som såg det positiva med att Halland har! och även i framtiden ska ha ett levande inland. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar