tisdag 10 maj 2011

Besök på Laboraskolan!


Jag fick för ca en vecka sedan en inbjudan av en partikollega till Laboraskolan. Det är en friskola som det skrivits en del negativa saker om. Men detta var ju i början och allt var nytt. Jag kan säga att det är ett rykte och en bild som inte stämmer in idag. Efter dagens besök så är jag varmt berörd av den glädje, positiva bild som jag fick av både personal och elever. Ja det är sant!...jag blev mäkta imponerad av den framåtanda och glädje som utstrålade där. Och bilden som många gånger har visats stämmer inte alls. Det är en toppmodern skola med det senaste inom datorer, musikinstrument och fina lokaler. Och utbildningen som ges där visar sig hålla hög klass, och eleverna lär sig även att respektera varandra på ett sätt som många gånger man saknar i dagens samhälle. Jo men att det är en frireligös rörelse som driver skolan som många brukar säga! Jo men det är ju inte styrelsen som bedriver utbildningen, det sköter lärarna. Vilken religös åsikt, eller vilken religös rörelse ägarna och styrelsen tillhör är för mig ointressant så länge eleverna får den utbildning som de har rätt till. Jag är också övertygad om att skolinspektionen följer upp om det skulle vara något som inte står rätt till. Jag kan även informera om att jag inte såg en enda bibel på hela skolan. Nä jag är bara glad att jag fick inbjudan, och skulle om jag hade egna barn utan tvekan kunna låta mina barn få gå där om de så ville. Tack alla ni på Laboraskolan som gjorde min eftermiddag till den upplevelse och lärorika besök som det blev. Jag ser framimot flera besök hos er. Liberala hälsningar...

1 kommentar:

  1. Partikollegan måste vara Alexander Tornberg, som ju är rektor på skolan förmodar jag.

    SvaraRadera