måndag 17 oktober 2011

En kompromiss!

På Landsmötet som nu i helgen hållits i Karlstad så kom frågan om det ska bli tillåtet att sälja alkohol i Gårdsbutiker upp. Det blev som jag misstänkte en lång debatt om för och nackdelar, om vad som är tillåtet enligt EU eller inte tillåtet, om hälsorisker eller ej och om det är att till varje pris skydda Systembolaget och dess monopol. Beslutet blev en kompromiss som jag kan leva med, men frågan lever ju fortfarande kvar vad syftet att inte tillåta Gårdsförsäljning av alkohol är. Jag kan även ha synpunkter på hur man som styrelseledamot i Systembolagets styrelse så hårt kan driva frågan imot. Jag kan nog tycka att det uppfattas som jäv. Men låt oss nu prova denna kompromiss med alla dessa löften som Styrelseledamoten och nej sägarna lovade oss så får vi se var vi landar. Jag är övertygad om att frågan kommer att leva kvar och kommer upp även på nästa Landsmöte.Då kanske även frågan om Systembolagets framtid kommer att diskuteras, och om hur det i framtiden ska drivas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar