tisdag 4 oktober 2011

Sociala medier skall användas med sunt förnuft!

Med dagens teknik och smartphones så är det allt fler som använder sig av sociala medier. Det är något relativt nytt och användningen bara ökar. Jag använder själv både Facebook och Twitter och gillar denna nya teknik. Men vad många inte tänkt på är vilken spridning detta har, eller vad man kan skriva, eller inte bör skriva där. Även företag och offentliga arbetsgivare har nog inte riktigt hängt med i utvecklingen, eftersom det ofta saknas en tydlig policy där man tydligt redovisar bolagets syn på sociala medier. För vad som nu hänt och ökar är att anställda i allt större utsträckning skriver om sina arbetsplatser och chefer, både negativt och positivt. Det kan handla om kritik mot sina chefer, sina arbetskamrater eller till och med hotfullt. Det som ofta samtalades med vänner och familj läggs nu ut på de sociala medierna istället. Därför bör även företagen nu börja fundera på att skapa en kultur, där missnöje och förbättringsförslag på ett bättre sätt fångas upp internt än vad det görs idag. Det kan även bli ett problem inom tex vården om den anställde skulle via sociala medier bryta mot sekretesslagstiftningen, vilket under inga omständigheter får hända. För det är faktiskt så att yttrandefriheten till trots så får man inte säga vad som helst om sitt jobb eller chefen. Och ogrundad, skandaliserande kritik kan ses som illojalt mot arbetsgivaren. Jobbar man sedan inom det privata näringslivet så har man en långtgående lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare, alltså får inte kritik uttryckas på ett sätt som strider mot denna. Men vad händer då om man skulle göra detta? Jo...lojalitetsplikten måste alltid vägas mot kritikrätten, men avsked kan endast bli aktuellt om den anställde agerat på ett sätt som verkligen skadat arbetsgivaren eller om individen trotsar uttryckliga instruktioner. Men inom det offentliga är rätten att kritisera mycket större. Men generellt sett så borde man nog undvika att ge kritik mot sin arbetsgivare i sociala medier. Men för att undvika tråkigheter, både för arbetsgivare och arbetstagare så bör nog arbetsgivarna fundera på att ha en policy där man tydligt redovisar bolagets syn. Men även som individ bör man tänka igenom hur man använder de sociala medierna, och använda det med sunt förnuft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar