fredag 28 augusti 2009

Integritetskränkande!

Nu vill Skånepolisen testa ett nytt grepp i utredningsarbetet.Det är i hopp om att få hjälp från allmänheten som Skånepolisen vill publicera brottslingar på nätet (Skånepolisens hemsida.Det är bilder från övervakningskameror på misstänkta brottslingar som bara använts internt som nu ska publiceras.Jag känner en viss oro till denna utveckling och tveksamhet.Risken är ju uppenbar att polisen publicerar bilder på oskyldiga varvid deras liv kan slås i spillror.Även de som sedan blir dömda för brott,deras möjlighet till att kunna återanpassa sig till samhället får ju konsekvenser.Sedan får vi ju ett system som inskränker de grundläggande fri-och rättigheterna allt mer,då Polisen via små små steg alltmer närmar sig en Polisstat.Det oroar mig!och jag vet och tycker att vi ska ha en bra Poliskår som ska, och kan ingripa!men man måste vara försiktig med hur mycket makt en polis ska ha.I våras så ville Polisen i Kronoberg publicera en bild på en omaskerad bankrånare,men avråddes av Rikspolisstyrelsen som då hänvisade till regelverket.Ja det är alltså en komplicerad och kontroversiell fråga som kommer leda till många diskussioner.Man kan ju jämföra lite med medeltiden och skampålens tidevarv.Fortsättning lär följa i frågan...

1 kommentar:

  1. Det här är en så svårt fråga att ta ställning i och till. Jag vet faktiskt inte var jag står. Jag kan se fördelen för utredningar att bilder visas MEN det kan också vara så att en person befinner sig på fel plats vid fel tillfälle.
    Detta med integritetsfrågor är så svårt, var ska man dra gränsen?
    Du pekar rakt på problemet här.
    /Maria

    SvaraRadera