fredag 8 oktober 2010

Det har hänt igen!


Det är märkligt att vi i Sverige 2010! ute i kommunerna bedriver en slags äktenskapsrådgivning. Ja det är sant, så även i min hemkommun. Jag tänker på det äldre paret i Varberg som har varit gifta i 64 år, men enligt kommunen inte skulle få bo tillsammans längre då det var dags att flytta in på ett äldreboende. Mannen i detta fall! var enligt bedömning inte tillräckligt sjuk, vilket innebar att endast frun skulle få flytta in på äldreboendet. Men vad är det som gör en kommun, eller ger en kommun rätt att avgöra om ett par ska få bo tillsammans eller inte. När man gifter sig så brukar man ju säga "tills döden skiljer er åt",och såvitt jag vet är det inte kommunen som ska avgöra detta. Men jag måste berömma mannen i detta fall, som trots sina ålder av 89 år orkade att överklaga och driva frågan till förvaltningsrätten. Det som är ännu mer glädjande är att han fick rätt! Nu är det verkligen dags att det införs en parboendegaranti. Det är idag inte en ända kommun i Halland som kan erbjuda detta. Halmstad är den kommun som kan bli den första, beslut fattas förhoppningsvis i Oktober. Jag tror inte Halland är särskilt specifikt, utan detta problem finns säkerligen i många kommuner och så ska inte vara fallet. Antingen dör man, eller skiljer man sig, men det får under inga omständigheter vara en kommun som avgör om man ska skiljas åt. Jag hoppas och tror att Alliansregeringen snarast ser till så en parboendegaranti införs. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar