lördag 20 november 2010

Hur ser framtiden ut?


Det har börjat bubbla inom Folkpartiet, och ifrågasättande om vad Liberalism är. Det är med viss tvekan jag vill blanda mig i denna debatten men känner att jag måste. Det talas om att vi har blivit ett kravparti utan egna ideer och förnyelse. Jag kan till viss del hålla med, men ser det inte som så stort som vissa vill göra gällande. Jag står upp och tror på att varje individ ska få bestämma över sitt egna liv, men det behövs även ställas krav för att vi ska ha ett samhälle som fungerar. Människan är tyvärr inte mogen för att bestämma helt över sitt egna liv. Att det ställs krav på föräldrarna ser jag inte som något problem, snarare ett ansvar som man som förälder måste ta, eller att det ställs krav på invandrare. Att det ställs krav på invandrare ser jag inte heller som något problem, kan som exempel jämföra med min egna kommun som ställer krav på invandrare inom lagens alla regler. Kan berätta att det funkar jättebra, visst vissa saker kan bli bättre men att skylla på att det ställs för mycket krav i samhället och att vi har blivit ett kravparti köper jag inte. Sedan har jag en dröm om framtiden! om ännu mer självbestämmande för varje individ, men ingen människa är lik den andra! och en del är inte mogna för mer självbestämmande. Då ska man inte tvinga oss in i något som i verkligheten inte funkar, för hur kommer då vårat samhälle se ut. Men jag tror och hoppas att partitoppen i Folkpartiet känner av problemet och har bra koll på detta, och kollar av hur framtidens Liberala politik kommer utformas så den passar in i individens vardag med ett eget självbestämmande i största möjliga mån. För även i framtiden är det iden om frihet och varje människas rätt att forma sitt eget liv som ska gälla! Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar