tisdag 21 juni 2011

Därför återremiss!


Igår på Regionfullmäktigemötet var frågan om internhyresregler för Region Halland en av frågorna som det skulle tas beslut om. Frågan har även varit uppe till diskussion i regionstyrelsen. Förslaget har jag inget imot, snarare tvärtom. Men det jag ifrågasätter, och säkerligen många med mej är hur man kan gå till beslut utan någon konsekvensanalys. Interna hyrorna ska leda till kostnadsmedvetande och uppmuntra till ett effektivt lokalnyttjande. Ja det är som jag sagt innan jättebra, men vad blir konsekvensen? Det är därför jag inte kan vara med och ta ett sådant beslut innan det finns en riktig konsekvensanalys. Många av lokalerna som kallas överytor består ju av källare och andra utrymmen som inte, eller kommer bli totalt omöjligt att hyra ut till andra. Och vad kommer hända med dessa lokalytorna som finns på orter som ingen annan vill hyra, tex Hylte? Ja frågetecken är betydligt fler än svaren! vilket innebär att det är helt omöjligt att ta ett beslut som ingen vet svaret på. Inom industrivärden och företagsvärden så ska det alltid finnas analyser av alla de möjliga sorter för att kunna få med sig bolagsstyrelse, eller ägare på beslut. För mig är det inte mer märkligt än att så även ska vara fallet i Region Halland. Det handlar inte om att förhala processen! snarare om att handskas med Halläningarnas skattemedel på ett klanderfritt vis. Sedan att Hallandsposten vill göra det till en splittring, eller att sammarbetet gnisslar i den borgerliga regionledningen får helt och hållet stå för dem. Detta var lite kortfattat om min syn på varför jag inte kunde ställa mig bakom förslaget om internhyresreglerna igår på Regionfullmäktigemötet. Nu vill jag även passa på och önska er en Glad midsommar/ Liberala hälsningar. Vill även göra ett förtydligande! Vi i Region Halland har ingen i sin verksamhet sådan föråldrad tandläkare mottagning som på bilden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar