måndag 15 augusti 2011

Dra ner på pappersarbetet!


När datorn kom så pratade många om att mycket pappersarbete skulle försvinna! Men hur blev det? Jag har inga siffror på detta! men kan tycka att det känns som motsatsen. Vad som också skrämmer mig lite är detta merarbete som fortfarande finns kvar tack vara att man inte nyttjar datasystemen. Efter erfarenhet ifrån div myndighets kontakt så fattar jag inte vad datorerna används till? varför inte samköra vissa datasystem ihop med myndigheter som man vet har samhörighet. Om en person finns i ett system, och man sedan ska till nästa myndighet i samma ärende som det första! ja då är det bara fram med en bunt nya papper som ska fyllas i, samma uppgifter som vid första besöket på första myndigheten. Men hallå...man får ju snart skrivklåda! Varför skulle det inte gå att samköra och spara in den tid som detta tar, det är rent slöseri. Jag är medveten om att man ska vara försiktig då det gäller sekretess och vissa uppgifter. Men med denna pappershantering och blankett hantering så känns den definitivt inte mer säker, snarare tvärtom. Jag hoppas att det på sikt sker en radikal förändring vilket även skulle gynna våran miljö. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar