onsdag 10 augusti 2011

Kulturvärde!


Vad är kulturvärde och hur mycket får det kosta? Ja den frågan kan man ställa sig i dagens Sverige. Jag tänker på alla dessa Bygdegårdar som finns runt om i vårat land. Dessa drivs i regel av samhällsföreningar, byalag, bygdegårdsföreningar och hembygdsföreningar. Men vad som jag anser är det mest skrämmande är hur framtiden ser ut för dessa lokaler. Idag krävs det enormt mycket tid som många av den äldre befolkningen ute i dessa byar lägger ner för att hålla lokalerna i skick. Men framtiden ser mörk ut! det är svårt att få den yngre generationen att ställa upp. Även den ekonomiska biten är väldigt kärv för att driva runt dessa lokalerna. Idag var jag med och kollade på vad det ungefär skulle kosta att måla om en bygdegård, arbetet skulle utföras av medlemmar, någon skulle skänka lite virke. Det slutade med lite rabatt avdragen på ca 2000kr för en billig slamfärg. Det kan tyckas som lite pengar, men det är tveksamt att få ihop detta. Men vad får då ett som jag tycker ett kulturvärde kosta? För visst finns det ett kulturvärde i dessa alla bygdegårdar. De berättade att de på 40-talet var filmvisning och hela byn som på den tiden både hade affär och bank gick dit. Ja livet såg annorlunda ut! och jag förstår om man inte kan bevara allt gammalt. Men till en kostnad av ca 2000kr så kan jag tycka att det är en billig peng för att bevara dessa gamla bygdegårdar, som i många generationer har varit en samlingspunkt ute i byar som idag nästan helt har somnat in tyvärr. Jag hoppas att de iallafall kan bevara den bygdegården som jag idag fick se iallafall, och att någon eller några ställer upp och skänker lite pengar för bevarandet. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar