fredag 19 augusti 2011

Planera för framtiden!


Hur ser framtiden ut för våra äldre? Vi blir bara äldre och äldre och utvecklingen går framåt. Men hur ser det ut med våra äldreboenden? Vad jag tänker på är att våra krav och utvecklingen kräver mer och mer service av olika slag. Men på sikt så kommer det ju inte bli hållbart ekonomiskt. Vi måste börja tänka nytt och fundera på vad ska ingå, vilken service och kvalite kan vi kräva. Jag kan ju även i framtiden se att det kommer krävas internetuppkoppling, modernare boende än vad som krävs idag. Tänk själv när jag och vi som är födda på 70-talet är gamla och ska flytta! Vad kommer vi kräva? Jag tror ju inte att jag kommer vilja sitta i en samlingslokal och sjunga psalmer, eller sitta och spela bingo, sitta och väva. Detta är inget fel i denna verksamheten, men det är lite vad jag menar att utvecklingen och de olika uppväxtmiljöerna gör att framtiden för dagens äldrevård måste börja planeras för framtiden. Även själva boendemiljön kommer krävas en annan boendeform än dagens. Jag är övertygad om att detta kommer krävas att fastighetsägare, byggföretag och andra privata aktörer ihop med kommuner kommer bli tvungna att våga tänka i nya banor. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar