onsdag 28 september 2011

Småkommuner och framtiden!

Hur ser framtiden ut för alla dessa småkommuner som finns i Sverige? Jag ser ett växande problem med dessa! men som det tyvärr pratas allt för sällan om. Vad jag syftar och tänker på är hur småkommunerna i framtiden ska klara plus och minus i sin ekonomi. Det ställs hela tiden högre krav på kommunerna! om att de ska tillhandahålla mer och mer service och åtaganden. Frågan är ju också vilken service man i framtiden ska kunna kräva av en kommun som medborgare. Visst en del kommer säkert säga att man måste se över verksamheterna, därefter höja skatterna så löser sig problemen. Jovisst...det kan vara en lösning! men är för mig bara en konstgjord andning. Jag tror att vi måste inom en snar framtid börja kolla och diskutera hur en eventuell sammanslagning av kommuner kan ske. Man kanske ska kolla lite på hur det ser ut i våra grannländer (tänker på Danmark). Jag tror även att vi måste låta frågan gå upp på en högre nivå! än att det bara ska samtalas och funderas ute bland kommunerna om hur en framtida kommunindelning kan se ut. Man kanske ska ha en slags kommunindelning som beror på hur många kommuninvånare det bor, sätta ett slags minimum på kanske 25.000 invånare för att kunna vara en egen kommun. Men hur går det då med närheten tänker säkert en del! och kontakten med invånarna. I min värld skulle man kunna lösa det med ett i framtiden slags kommun/servicekontor på orter så att närheten bibehålls. Men det finns mycket att fundera och klura på innan ett förslag av detta kan bli verklighet. Men vi bör verkligen fundera på det då framtiden kommer ställa ännu högre krav både ekonomiskt, och på servicen ute i kommunerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar