onsdag 28 mars 2012

Carema klingar illa!

Igår var jag i Östergötland, närmare bestämt i Linköping.
Jag besökte en anhörig som kommit upp i åldern att nu behöva vård och omsorg. Jag erkänner också att jag kände en viss oro när namnet Carema Järdalavägen kom upp som namn på boendet.
Jag försökte att inte ha några förutfattade meningar om varken personal, miljö eller dyl utan bara åkte dit.
Jag kan bara beklaga att ett namn kan bli så nersvartat som Carema trots allt blivit, detta var bland det bästa boendet jag besökt. Personalen var helt underbar och proffsig, upplägget och miljön bra, alltså jag har ingenting att anmärka på utan kan bara ge beröm.
Det är inte rättvist att ett namn kan dra så negativa rubriker som Carema gjort, Carema har både personal och boenden som fungerar alldeles utmärkt men som sällan eller aldrig visas.
Detta är nog något man i större utsträckning bör ha med sig då det kommer div rubriker i press och media, om inte iallafall försöka bilda sig en egen uppfattning.
För kännedom så kan nämnas att även den anhörige som jag besökte bara hade gott betyg att ge detta Caremaboende.

1 kommentar:

  1. Jobbade där ganska nyligen. Personalen må vara trevlig mot anhöriga men är det inte alltid mot de anhöriga. Personaltätheten är usel. Carema, enligt min erfarenhet på detta boende, handlar endast om att ha så lite personal som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Något som leder till missnöjd personal vilket i sin tur påverkar deras bemötande gentemot de boende. Tyvärr är detta den sämsta arbetsplatsen jag har varit på. Både när det gäller synen på de som jobbar där och synen på de som är i behov av vård.

    Det allra bästa sättet att få en inblick i en verksamhet är nog att arbeta på där. Många smilar upp sig så fort de anhöriga sätter sin fot innanför dörren.

    Carema Järdalavägen blev lex sara-anmälda senast nov. 2011

    SvaraRadera