lördag 26 september 2009

Konkurrensutsätt kommunal verksamhet!

Jag tror att en kommun som Hylte kunde tjäna mer pengar igenom att konkurrensutsätta kommunala verksamheter.Dessa pengar som jag är övertygad om att det går att tjäna, går då att använda till andra saker.Det kan vara olika kommunala verksamheter som man konkurrensutsätter,som parkförvaltning,kostenheten mm.Just nu pågår samtal med Nautilus,om att ta över driften av Hyltes Hälsocenter vilket jag tror kan vara en bra lösning,då Nautilus är duktiga på denna verksamhet och har ett inarbetat varumärke som Hylte inte kan konkurrera med.Sedan gäller det att så många företag som möjligt lämnar anbud,det gäller att intressera fler företag för offentliga affärer.Men jag tror det är viktigt att man konkurrensutsätter olika tjänster i förhållande till kvalitet och pris,alltså inte bara pris.Det ger ju invånarna i en kommun även en ökad valfrihet,samtidigt som det skapar affärsmöjligheter för en mängd små och medelstora,och även lokala företag.Ja men det är bara de stora företagen från andra orter som roffar åt sig säger kritikerna,nja säger jag då.Det behöver inte bli så,man kan försöka bryta upp stora inköp i mindre för att ge fler små företag en möjlighet att vara med.Jag tror detta kan vara en positiv och bra ide,eftersom det skapar mångfald för brukarna,men även en mångfald bland leverantörerna.Jag tror att vi måste bli bättre på att göra bra affärer,eftersom det är skattebetalarnas pengar vi hanterar.Ha det Liberalt underbart tills nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar