onsdag 16 september 2009

LAS (turordningsreglerna)

Då har diskussionen om hur LAS ska se ut börjat!Moderaterna säger att de inte vill ha några förändringar och får medhåll av Kristdemokraterna,medans Centern och Folkpartiet vill luckra upp reglerna.Det kommer att läggas fram ett nytt förslag på landsmötet i Växjö,som den arbetsmarknadspolitiska arbetsgruppen ledd av Erik Ullenhag har jobbat fram.Jag kan med min insyn av industrin och företagande se att det behövs en uppluckring av turordningsreglerna.Men att lagstifta är jag nog lite tveksam till,utan anser nog att detta är något som arbetsmarknadens parter bör och ska sköta.För en reformering av lagen om anställningsskydd måste till,sedan kan man ju alltid fundera på hur reglerna ska se ut.Jag kan tycka att förslaget som är på gång om att fyra personer,mot två idag ska få undantas från turordningsreglerna vid uppsägningar kan vara bra.Dessutom ska det självklart gälla alla företag,och inte vara begränsat till företag med högst tio anställda.Centern i sin tur vill ha kvar den nuvarande gränsen på tio anställda.Jag kan tycka att gränser som hämmar en utvidgning av företag är av ondo,varvid Folkpartiets förslag om att tiopersonersgränsen slopas är helt ok.Men man kan ju även fundera på om varför fyra istället för två personer ska kunna undantas,varför inte fler?Ja det kommer nog bli många och långa diskussioner om detta ämne.Ha det bra tills nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar