onsdag 11 november 2009

Geely bra för Volvo?

Frågan man ska ställa sig är om det är bra med ett Kinesiskt ägande av Volvo!Ja för Volvo kan det nog vara det enda alternativet för att överleva,men för svensk bilindustri med dess underleverantörer kan det nog bli en negativ överaskning.Enligt en affärsplan som Geely har så,innehåller den planer på tillverkning i Kina,dock åtminstone i förstone parallellt med den i Sverige.Förutsättningen är naturligtvis att Geely genomför sitt bud på Volvo.Man ska även ha i åtanke att det inte är konkurrenskraftigt att bedriva tillverkningstung verksamhet i västra Europa,om man jämför med Kinas bilindustri ur ett allmänt perspektiv.Man måste ju inse fakta också, och den säger ju att Volvo inte har lyckats nå lönsamhet vare sig som självständigt företag eller under Ford.Alltså är det upp till den nya ägaren/tillverkaren att försöka få till stånd skalekonomiska fördelar -något som de höga produktionssiffrorna i Geely´s affärsplan vittnar om.Sedan ska man även veta att produktionskostnader för bilar tillverkade i Kina varierar högst betänkligt.Många av de västföretag som tillverkar lyxbilar i Kina,kan dras med produktionskostnader som kan vara väl så hög som i Europa.Men på sikt blir det billigare att tillverka i Kina.Sedan får man ju inte glömma drivkraften i Kina som utgörs av pressade utlänska biltillverkare, där både Saab och Volvo utgör exempel på.Andra drivkrafter är massiva kinesiska finans och penningpolitiska stimulansåtgärder som dock inte varar för evigt.Sedan ska man även veta att den kinesiska bilindustrin brottas,dels med dålig märkesimage på hemmaplan -kineserna föredrar utlänska märken,och de hälftenägda jointvetures som västtillverkare har med kineserna dominerar marknaden samt en fortfarande bristfällig säkerhetsnivå.Men sedan ska ju nämnas att det under 2007 byggdes exempelvis 423.000kilometer väg i Kina,vilket kan antas driva bilägandet från dagens internationellt låga nivåer:bara 26 av 1.000 kineser ägde en bil 2006 enligt statistik från Europeiska biltillverkningsorganisationen (ACEA),vilket kan jämföras med 461 för Sverige.För att återgå till lite fakta om Geelys affärsplan så räknar de på en fabrik för 300.000 Volvobilar per år i Kina (2008 tillverkades det 165.129 bilar på Torslandafabriken).Jag är övertygad om att Geelys köp av Volvo kan vara bra,men är tyvärr tveksam på om hur stor produktionen som kommer ligga kvar i Sverige.Sedan ska man ju även vara medveten om vilka alternativ som finns till Geely,och jag ser inga andra alternativ i dags läget.Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar