tisdag 1 december 2009

Att bli gammal!

Undrar hur äldrevården kommer att se ut när man själv är där.Det är med rädsla som man ser hur de äldre sköts om,jag vill inte vara med om ett sådant behandlande.Jag kan ju bara själv se här i min kommun tex,städning var tredje vecka och då ska man veta att de bor typ i ett litet rum och många gånger även sängliggande.Och jag undrar om personalen trivs,det är nog tveksamt.Tänk själv att gå och utbilda sig till vårdbiträde och sedan får städa...det är nog inte vad de hade tänkt sig.Nä jag anser att vårdpersonal ska vårda och ta hand om de äldre,sedan ska städpersonal sköta städningen och det bör städas minst 1 till 2 gånger i veckan.Jag känner även till vårdboende här i kommunen som även får tvätta sängkläder själv.Det finns tvätteri som sköter det mycket bättre varvid även det frigör personal som kan vårda och ta hand om de gamla till ett värdigt boende även på äldre dagar.Det talas om att det är av besparingsskäl som det har blivit så här,men jag är tveksam och köper inte det resonemanget.Det krävs ju mer personal då vårdpersonal både ska städa och tvätta,eller javisst det blir ju de äldre som inte får den vård som de betalar för.Nä det är skamligt hur vi behandlar våra gamla,de har kämpat hela sitt liv och är verkligen värda lite service på äldre dar,och det kan man inte sätta en prislapp på som med döda ting.Sedan kan man ju även nämna detta med maten som serveras på många vårdhem,jag vet inte vad man ska kalla det men mat kallar inte jag det.Visst det finns säkert bra mat på en del vårdhem men de är tyvärr få räknade.Nä det måste bli en skärpning så de äldre får en värdig vardag,rent och fint och god bra mat.Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar