torsdag 3 mars 2011

Framtiden ser ljus ut!


Igår var jag på en mässa i Falkenberg! Namnet var "Våga Vara Egen" och är en regional mässa i UF-företagande. Det är över 800 ungdomar i Halland som utvecklar en egen affärsplan, och ca 550 elever var på mässan i Falkenberg igår och presenterade sitt UF-företag. Jag är glad, stolt och positivt överaskad över vad dessa ungdomar har presenterat. Och vilken optimism, glädje, kunskap och kämparglöd det fanns där för att lyckas. Detta bådar verkligen gott för framtiden och jag hoppas verkligen att vi äldre stöttar dessa ungdomar, för de behövs i framtiden om Sverige även i fortsättningen ska vara ett ledande land med framtidstro. Men vi ska även veta att alla kommer inte lyckas, och ska så också få vara för det ger bara mer råg i ryggen för att lyckas nästa gång. Vi ska också ge dessa ungdomar möjligheten att misslyckas, för jag tror det stärker dem istället. Jag tror också att det är väldigt viktigt att vi vuxna inte pekar och talar om hur de ska vara, utan låter ungdomarna testa sig fram på sitt sätt, och att vi finns som back-up och stöd endast. För att återgå till själva mässan så kan jag berätta om allt mellan himmel och jord, det var datorprogram, maskrosupptagare, hålla ihop sockar i tvätt och smycken tillverkade av gamla cyckeldäck så ideerna fanns i högsta grad. Ungdomarna var verkligen på! och ville sälja sina varor och presentera dem på ett föredömligt sätt. Nä jag känner mig mycket trygg för framtiden, med denna framåtandan och kreativa anda som råder hos ungdomarna. Det är bara att önska dem all lycka till i framtiden! och jag är övertygad om vi vuxna stöttar dem på ungdomarnas vilkor så kommer det gå utmärkt. Tack för igår ungdomar, ni gjorde min dag både intressant och lärorik. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar