tisdag 1 mars 2011

Kontakt med väljarna!


Hur håller man! och bevarar man! kontakten med de väljarna som man träffade under valrörelsen? Ja det är ju en fråga som ofta glöms bort mellan de olika valen. Det är inte bra. Men hur bevarar man kontakten då? Jo det finns olika forum som är uppbygda på lite olika sätt i kommunerna och regionerna. Vilka som fungerar bäst kan jag inte svara på. Jag är väl inte jätteförtjust i dessa forum, jag erkänner det! Jag tycker det fungerar bättre med den personliga kontakten med politikerna via mail odyl. Men vad som kan bli ett problem har jag nu märkt, är den mängd av mail och frågor som kommer in. Det gäller frågor både ifrån kommunala verksamheter, regionala och även på riksplanet. Och då kan man känna att det finns ett behov att fler politiker blir mer personliga och nära den vardagliga verksamheten, och kan förklara om hur vissa beslut ser ut som de gör. Men visst det finns även knäppgökar som alltid klagar och inte kan föra en vuxen dialog, men det är ju bara att försöka sålla i mailskörden. Sedan ska man ju även ha klart för sig att allt kan man inte svara på, av olika anledningar. Det kan vara känsliga frågor i en förhandling med andra partier, sekretess belagda ärenden. Men som sagt så tror jag på denna modellen och än så länge klarar jag av att svara på alla frågor, dock inte samma dag då jag fortfarande endast är en fritidspolitiker och har ett heltidsjobb utöver. Och en bidragande orsak till att jag fortfarande svarar, och rekomenderar olika frågor och syn på politiken till mig privat, är den uppskattning som jag de flesta gångerna får för jag tog mig tid att svara. Jag tycker att fler borde bli mer intresserade av vad medborgarna tycker och tänker, och lyssnar på deras ideer och tankar. Om inte annat för att inte bli blind i det politiska arbetet och tappar kontakten med vardagen och verkligheten. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar