onsdag 23 mars 2011

Riksdagsledamots besök!


I tisdags fick vi i Hylte kommun besök av riksdagsledamot Jan Ertsborn. Det var jag och våran ledamot i BUN, Stefan Yngstrand som representerade Folkpartiet Hylte. Progammet och syftet med besöket var att få en inblick i hur lärlingsutbildningen fungerar. Linda Wennerholm guidade oss, och jag måste berömma henne för sitt arbete och energiska framförande. En sådan positiv energikick gör en bara glad och positiv. Det var väldigt intressant att lyssna på henne då hon berättade om hur de jobbar, och om problem uppstår då löser vi dem. Något som också var roligt var att få träffa dessa elever, en del som snart slutar (gick tredje och sista året)och har jobb efter avslutade studier. Det måste ju kännas extremt roligt att veta att när skolan är slut har man ett jobb. Det var också extra roligt att få träffa eleverna som inte kommer ifrån Hylte kommun, men ändå valt att plugga här. Det kom ifrån både Halmstad och Skåne men har fått tag i praktikplats i sin hemkommun eller närhet. Ja de pluggar en vecka, och sedan 3 veckor ute på sin praktikplats. Sedan åkte vi till ett företag som har bra erfarenheter av lärlingar, och för mig blev det en liten chock! Jag jobbar inom industrin med detta var en high-tech industri med en renlighet utöver det vanliga. Formteknik var namnet och de sammarbetar med kunder inom branscher såsom läkemedel, förpackning, hygien, elektronik m.fl. Dessa företagsägarna (två bröder) såg fram imot ett mer utbyggt lärlingssystem i Sverige, och hade bara positivt att säga om detta och ville gärna jämföra med hur det ser ut i Tyskland. Något som man också slogs av var den viljan som finns på Traineegymnasiet om att vi löser det, och flexibilitet. Programutbudet visar ju även detta lite då man ser hur mycket det finns, Barn-fritidsprogammet, Bygg-anläggningsprogrammet, El-energiprogrammet, Fordons-transportprogrammet, Handels-administrationsprogrammet, Hantverksprogrammet, Hotell-turistprogrammet, Industritekniska programmet, Naturbruksprogrammet, Restaurang-Livsmedelsprogrammet, VVS-fastighetsprogrammet och Vård-omsorgsprogrammet. Som ni förstår så blev jag imponerad, och jag kan förstå dessa eleverna som väljer att gå här. Vi ska även vara noga med att det är inte bara elever som är skoltrötta som går här, det är en bild som jag hade men har fått ändra. Bilden som bifogas är elever som tog studenten på Vildmarksgymnasiet förra året, och jag vill även passa på att tacka alla berörda för en fantastisk bra och lärorik dag. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar