tisdag 17 juli 2012

Jag tror på den enskilda människans frihet!

Jag blev rädd när jag läste debattinlägget i Kvällsposten idag! Stora rubriker "Slå ihop alliansen till ett parti".
Det kan eller vill jag verkligen inte ställa mig bakom! Väljarna ute i landet ska inte behöva välja mellan två block! De ska välja efter det parti som de tror och tycker har den bästa politiken enligt vad de själva tycker och tänker.
Och att måla upp en av fördelarna med ett stort parti "Alliansparti"! som att det skulle vara en potentiell vinst som skulle dominera svensk politik för överskådlig tid som ett strategiskt resonemang med en långsiktig poäng känns inte demokratiskt.
Är det så att debattören inte känner sig bekväm eftersom detta förslag kommer fram nu kan jag inte svara på, men väl genomtänkt och förankrat ute i landet känns det inte som iallafall.
Nä... jag är Folkpartist,  liberal och känner mig både stolt och motiverad att föra fram en politik där det är individen som står i centrum, där möjligheten för människor att utveckla sin personlighet, bli en ansvarskännande medborgare som även i framtiden skall kunna rösta på Folkpartiet eller vilket politiskt parti som helst och inte stora sammanslagna partier.
Risken finns ju även att valdeltagandet kommer sjunka då det inte finns några alternativ, och man kan ju även på lång sikt fundera på om det är en sådan demokrati väljarna vill ha.
Det har inte heller något att göra med att politik ska fatta kloka beslut, vi försöker göra det hela tiden! men jag är osäker på om debatören känner till verkligheten utanför Stockholms tullar.

1 kommentar:

  1. Nä, det tror jag är ett dåligt val. Att alliansen är fyra partier är nog just där styrkan sitter.

    SvaraRadera