onsdag 8 augusti 2012

Stora tankar och funderingar!

Jag funderar på likheter mellan Norge och Sverige! Norge har olja och gas! Sverige har industri som klarar den globala komkurrensen.
Men varför inte spinna vidare på detta? Jo jag menar att Norge till för stor del litar på sin olja och gas, medans Sverige har något mer bredd på sin struktur.
Men skulle det då inte snart vara dags att börja fundera/ diskutera på att riva gränsen mellan Sverige och Norge! jag vet att jag nu sticker ut och kan tänka mig snacket om att vi i Sverige bara är ute efter oljepengar!
Men sanningen är ju faktiskt en annan och att jag kan se samordningsvinster om vi tillexempel skulle öppna upp gränserna mellan Sverige och Norge.
För vi i Sverige har ingen olja och gas! men vi har en industri av världsklass, vi tillverkar ett eget stridsflygplan (JAS), vi har en världsledande lastbilstillverkning (Scania och Volvo), ja listan kan göras hur lång som helst.
Vi i Sverige har en tillverkningsindustri långt ifrån vad Norge har! vilket innebär att det inte är för oljan och gasen som jag ser en samordningsvinst genom att riva gränsen mellan Sverige och Norge.
Det som är extra intressant är att det imorgon den 9aug är ett möte i Båstad angående en sammanslagning av region Skåne, Blekinge och Kronoberg vilket i detta sammanhang blir en väldigt liten fråga men ack så intressant då det gäller vad allmänheten, väljarna tycker och tänker.
För man måste respektera vad människorna ute i vardagen tycker och tänker, detta är som sagt stora tankar och ideer som jag funderat på inför framtiden.
Jag ser ju även två förhållandevis små länder men med en ekonomiskt stabilitet som skulle kunna innebära en ännu starkare maktfaktor inför framtiden för en tryggad industri och framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar