torsdag 9 augusti 2012

Varför rädd för Valfrihet?

Jag vill själv kunna bestämma över mitt liv! Och själv kunna ta ansvar för mina beslut!
Därför kan jag inte förstå varför det finns människor som så starkt ifrågasätter Valfrihet inom den offentligt finansierade välfärden.
För det är en verksamhet där var femte person som jobbar i välfärdssektorn har en privat arbetsgivare! gör de inte ett bra jobb eller? och mer än en femtedel av alla gymnasieungdomar väljer en friskola! gör de ett felaktigt val eller?
Ja frågorna blir många när man börjar kolla hur verkligheten ser ut, för valfrihetsreformen inom förskolan, skolan, vården, omsorgen och andra delar av välfärden har ju inneburit att den enskilde människan själv fått möjlighet att välja vem som ska utföra olika välfärdstjänster.
Men jag håller med om att detta samtidigt betyder att det allmännas roll har förändrats, det blir allt viktigare att följa upp, säkra kvaliteten i välfärdstjänsterna oavsett om det är en privat entreprenör eller kommun/landstinget som erbjuder tjänsten.
Det ställer även krav på att detta fungerar oavsett i vilken kommun man bor i.
Men jag är övertygad och hoppas verkligen att Valfriheten har kommit för att stanna! det höjer kvaliteten inom både den privata och kommunala verksamheten.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då du inte tycks ha hela bilden klar för dej om hur beslut/verksamhet ser ut! så känner jag det meningslöst att lägga ner någon tid på dina kommentarer!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera