söndag 9 januari 2011

Egen odlat!


Det talas mycket om närproducerat och ekologiskt odlat. Visst jag ser poängen i att det i största möjliga mån bör vara närproducerat, och även ekologiskt odlat. Men vad jag många gånger saknar i dagens uppskruvade samhälle, jäkt och stress samhälle är det egenodlade. Vad jag menar med egenodlade är att man själv börjar odla lite och uppmuntrar till detta. Jag har några höns och har därmed tillgång till både ägg och gödsel. Massproducerade ägg ifrån hönseri har jag säkerligen inte köpt på 10år, och äggen smakar godare. Jag odlar både potatis och jordgubbar i egen liten skala till mig själv. Det är bland det bästa och roligaste jag någonsin har börjat med, för inte tala om avkoppling att sitta och rensa i landen eller provsmaka jordgubbarna. Att man sedan lyckas att ha egen nypotatis till midsommar är en bonus som man inte vill byta bort. I år planerar jag att även börja med morötter, jordgubbarna är nu bortplockade. Men vad jag vill ha framfört är varför inte fler börjar odla lite eget till husbehov, det är både lärorikt och avkopplande, smakar betydligt bättre än det massproducerade och besprutande av div gifter. Detta borde uppmuntras i större grad då man även får en verklighets uppfattning av hur naturen fungerar. Liberala hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar