måndag 26 september 2011

Dold Rasism!

I fredags den 23 september! fick jag en insändare publicerad i Hallandsposten i ämnet att vi måste våga stå upp och ta debatten mot Rasismen. Då det gäller att få insändare publicerade i Hallandsposten är inget onormalt, det brukar funka bra. Vad som därimot gör mig orolig och bekymrad är det som händer sedan. Det skickas mail till mig personligen med uppmaningen att sluta skriva insändare om Rasism. Det skrivs även att jag inte kommer undan med att slänga ur mig floskler om främlingsfientlighet o rasism, och att det är åt väg åt helvete. Vad som sedan upptäcks när man börjar kolla upp saker och ting så visar det sig att person i fråga inte vågar uppge sitt riktiga namn. Detta kallar jag att vara på en låg nivå och inte hör hemma i Sverige 2011. För mig är detta även ett försök att tysta oss som vågar ta debatten mot Rasismen. Vi är fortfarande ett hyfsat tolerant samhälle jämförelsevis, men det oroar mig starkt att det finns en liten men dock växande minoritet som bär på detta ideologiska hat! som många gånger beror på okunskap om sanningen. Det är även ett problem när man via den såkallade dolda vägen försöker sprida Rasismen, via mail personligen och sedan inte vågar visa sitt egna och korrekta namn. En del hade säkert reagerat och jag gjorde det också, men kommer inte backa i denna frågan! utan anser att vi även i framtiden ska ha ett tolerant samhälle. Jag vill nämligen inte ha ett samhälle där fördomar och okunskap har normaliserats, eller ett samhälle där man försöker skrämmas till en viss åsikt. Det är nu dags att verkligen ta detta problem på allvar, bli mer aktiv i debatten som rör Rasism.

1 kommentar:

  1. Jag har också råkat ut för det med mitt inlägg. Inget om att jag skulle lägga av, men anonymt var det.

    Det är lätt att kritisera med maskering men det är starkt att göra det utan.

    http://sandlyckan.wordpress.com/2011/07/27/utanforskap-och-hat/

    SvaraRadera