måndag 19 september 2011

Vad är skillnaden!

Systembolagets chef Magdalena Gerger öppnar för att kunna erbjuda hemkörda varor till kunderna för några hundralappar. Jag förstår att även Systembolaget måste vara med i utvecklingen och ska vara kundvänlig. Vad jag därimot inte kan förstå är då det resonemanget som har förts imot att tillåta Gårdsförsäljning av alkohol. Det har sagts att en tillåten försäljning av alkohol i Gårdsbutiker skulle medföra en risk för folkhälsan. Men det är ju precis samma sak med hemkörning, eller enligt min mening en ännu större risk. En tillåten Gårdsförsäljning av alkohol innebär ju att man måste delta i någon form av betalt och förbokat studiebesök, enligt den utredning som är gjord. Men hemkörning kräver ju inget sådant alls, utan kräver enligt förslaget endast ålders och nykterhetskontroll. Vad jag kan tycka märkligt är också hur man kan bedöma risken med en ökad alkoholkonsumtion då man sitter med i Systembolagets styrelse. För mig blir ju då svaret enkelt att man bedömer risken större vid en tillåten Gårdsförsäljning. För mig är denna bedömningen inte korrekt gjord, utan snarare ett bevis på att man till varje pris ska försvara detaljhandelsmonopolet. Blir det okey med hemkörning så kan man inte neka förslaget om att tillåta Gårdsförsäljning av alkohol, eller att hävda att det skulle bli ett folkhälsoproblem. Jag kan inte se någon skillnad! utan ser snarare att vi omgående ska överväga en tillåten Gårdsförsäljning av alkohol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar