torsdag 1 september 2011

Framtids funderingar!

Jag bor där jag bor, för att jag trivs och själv valt att bo här. Det är inget märkligt med det! Så ska det vara för alla anser jag. Men det finns en viss oro inför framtiden som vi alla bör fundera på. Hur kommer samhället se ut i framtiden? Jag som valt att bo i en liten kommun som Hylte Kommun där vi har problem med ett minskat befolkningsantal, hur kommer det att se ut i framtiden? Jag känner att vi inte är ensamma om detta problem, utan det är ett problem som bara växer i alla småkommuner. Men hur ska man tackla dessa problem? Ja det finns lite som jag tror man måste börja fundera på! ska vi vara tvungna att erbjuda all den service som erbjuds i tex Stockholm. Ska man som kommuninvånare kunna kräva all den service, och var drar man gränsen. Samtidigt måste man vara attraktiv då man hela tiden vill locka nya invånare till sig. Jag kan även se en risk med för mycket satsningar på infrastruktur! Jo men ju bättre vägnätet och kollektivtrafiken blir så blir det också lättare att pendla. Alltså väljer många att bosätta sig i städerna med all den service som erbjuds där, medans vi endast får inpendlare till arbetsplatserna. Ja alltså detta är ingen lätt fråga, och kommer inte hitta någon bra lösning inom den närmaste framtiden. Men vi bör som folkvalda politiker prata om det, och fatta beslut innan det blir helt ohanterbart. Det finns samverkan som man i ännu större utsträckning bör försöka hitta lösningar på, och vissa kommuner skulle kunna ha andra uppdrag än andra. I praktiken börjar vi redan gå åt detta hållet, men tyvärr hänger inte lagstiftningen med alla gånger! vilket man bör se över om vi även i framtiden ska ha en levande landsbygd och småkommuner kvar. Sedan måste vi som folkvalda politiker våga, och orka ta beslut angående strukturförändringar! för att hitta lösningar för den kostymen som kommunen har. Men jag har hopp om framtiden och tror på den. Liberala Hälsningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar